سایت رسمی دکتر بهروز مصلحی

تنفر از خوردن گوشت در دوران بار داری

نوشته: دکتر بهروز مصلحی

تنفر از خوردن گوشت در حاملگی یا همان Meat Aversion یک پدیده شایع در میان خانمهای بار دار می باشد که بیشتر از 85 درصد خانمهای باردار، آن را در خلال حاملگی با شدت و ضعفهای متفاوت، تجربه می نمایند. مطالعات نشان می دهد که هورمونهای حاملگی، در ایجاد این تنفر غذایی بخصوص از گوشت، مهمترین نقش را بازی می نمایند اما تجربه های غذایی گذشته و عوامل روحی مادر باردار را نیز نباید از یاد برد که می توانند عوامل مهمی در ایجاد این پدیده زیستی در مادران باردار باشند.


مواد غذایی جانشین گوشت:

خوشبختانه پروردگار متعال موهبت های زیاد غذایی را جایگزین گوشت نموده که مادران باردار می توانند بدون هیچ نگرانی از آنها استفاده نمایند. مواد غذایی جانشین گوشت عبارتند از:

1- انواع دانه های مغزدار مانند گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی که یک مشت سرخالی از آنها جای یک وعده گوشت را کاملأ پر می نماید.

2- سویا که به یقیق می توان گفت یکی از بهترین جانشینان گوشت است، بخاطر اینکه 50 درصد پروتئین مفید در خود دارد ( غنی ترین گوشت های قرمز مانند گوشت گوساله فقط 20درصد پروتئین دارند)، در نتیجه 50 گرم سویای پخته یک وعده گوشت محسوب می شود.

3- لبنیات مانند شیر، ماست، دوغ، پنیر و کشک که خود کشک با داشتن 55 درصد پروتئین یکی از بهترین جانشینان گوشت محسوب شده و حدود 25 گرم آن یک وعده گوشت را جبران می نماید.

4- حبوبات مانند لوبیا، نخود، عدس، ماش، باقلا با داشتن حدود 20 درصد پروتئین سبک و قابل جذب خود از بهترین جانشینان گوشت محسوب می شوند و یکصد گرم حبوبات پخته جای یک وعده گوشت را می گیرد.


توصیه های غذایی برای مادران باردار متنفر از گوشت:

1- تعداد وعده های غذایی خود را زیاد نموده و حجم غذای مصرفی در یک وعده را کم نمایید تا همواره معده شما جا برای خوردن غذاهای خوشمزه داشته باشد.

2- یک لیست از خوراکی های سالم متنوع مانند انواع حبوبات، دانه های مغز دار، سویا و انواع لبنیات در دسترس داشته باشید که هر لحظه اراده نمایید هر کدام از آنها را بعنوان جانشین گوشت برگزینید.

3- در خوردن غذاها انعطاف پذیر باشید و سعی نکنید با اجبار و یک برنامه غذایی ثابت خاص یک غذای گوشتی خاص را میل نمایید و به ذهن خود فرصت تصمیم گیری بدهید، مثلأ ممکن است برای خوردن ناهار از مرغ پخته شده متنفر باشید، اما برای شام مرغ سوخاری را با حرص و ولع زیاد میل نمایید.

4- در هنگام طبخ غذاهای گوشتی از هواکش و یا هود استفاده نمایید تا بوی طبخ غذای گوشتی زیاد به مشام شما نخورد.

5- ظاهر گوشت های پخته شده را با انواع سبزیجات و لیمو آراسته نمایید.

6- گوشت را بشکل چرخ کرده در باطن بعضی از غذاها مانند کوفته و دلمه پنهان نمایید.

7- غذای خود را در یک محیط آرام و بی سرو صدا میل فرمایید.

8- از نوشیدنی های اشتها برانگیز مانند لیموناد سرد و خنک استفاده نمایید.

از آنجاییکه گوشت قرمز برای رساندن آهن به بدن بسیار مفید است، توصیه می شود که کسانی که اصلأ نمی توانند گوشت قرمز بخورند برای پیشگیری از فقر آهن، از مکمل هایی مانند قرص یا کپسول آهن، از انتهای ماه چهارم حاملگی به بعد، استفاده نمایند.