سایت رسمی دکتر بهروز مصلحی

چگونه اعتماد بنفس خود را بالا ببریم؟

نوشته: دکتر بهروز مصلحی

راهکارهای زیادی برای بالا بردن اعتماد بنفس وجود دارد. قبل از هر چیز باید بدانید که اعتماد بنفس ذاتی و ژنتیکی نیست و می توان آن را بالا برد و برای بالا بردن اعتماد بنفس نباید به دیگران متکی بود، بلکه این خود شخص است که می تواند اعتماد بنفس خود را بالا ببرد. راهکارهای زیر برای بالا بردن اعتماد بنفس بسیار کمک کننده است:


1- اصلاح و آرایش سر و صورت:

شاید خیلی پیش پا افتاده بنظر برسد، اما داشتن چهره ای آراسته می تواند اعتماد بنفس را بالا ببرد. مسلمأ با دیدن یک چهره ژولیده و درهم در آینه شخص تصویر ذهنی بدی از خود پیدا می نماید و اعتماد بنفس شخص پایین می آید.


2- پوشیدن لباسهای خوب:

بر تن داشتن یک لباس خوب و مناسب به شما اعتماد بنفس خوبی می دهد و شما را برای تعامل با اجتماع، آماده می سازد. البته پوشیدن یک دست لباس چند میلیون تومانی نمی تواند اعتماد بنفس را بالا ببرد، منظور از لباس خوب، یک لباس متناسب با عرف جامعه و ساده است که شما در آن احساس راحتی کنید و در عین حال زیبا باشد.


3- ایجاد یک تصویر ذهنی خوب از خود:

چنانچه شما از خود تصویر ذهنی خوبی ندارید، سعی کنید آن را اصلاح کنید. بگردید ببینید که کجای کار ایراد دارد که شما تصویر ذهنی خوبی از خود ندارید و آن را اصلاح کنید و سعی کنید یک تصویر ذهنی خوب از خود داشته باشید تا اعتماد بنفس شما را بالا ببرد.


4- مثبت فکر کنید:

با داشتن فکر خوب و مثبت شما در واقع به استقبال موفقیت های آینده خود می روید. اگر شما فکر کنید که موفق و خوشبخت هستید، بدون شک در آینده موفق و خوشبخت خواهید شد.


5- افکار منفی را از خود دور نمایید:

کسی که فکر می کند آدم بدبخت و ناموفقی است، حتمأ در آینده آدم ناموفق و بدبختی خواهد شد. هر چه در ذهن شما راجع به خودتان بگذرد، در آینده برای شما اتفاق خواهد افتاد.


6- سعی نمایید که خودتان را بشناسید:

بهترین ژنرال های جنگی، زمانی موفق می شوند که دشمنشان را خوب بشناسند و نقطه ضعف های او را بدانند. با داشتن افکار منفی شما بزرگترین دشمن خودتان هستید، پس زمانی موفق به شکست افکار منفی و دور نمودن آنها از ذهن خود می شوید که خود و افکار منفی خود را بشناسید و با هوشیاری کامل، آنها را در نطفه خفه کنید تا سراغ شما نیایند، نه اینکه صبح تا غروب بنشینید و اجازه بدهید تا افکار منفی تمام ذهن شما را پر کنند و جایی برای افکار مثبت نگذارند. سریع افکار منفی را بدون اینکه زیاد به آنها فکر کنید دور بریزید.


7- کارهای مثبت انجام دهید:

داشتن افکار مثبت لازم هست اما کافی نیست. شما باید افکار مثبت خود را به کار مثبت تبدیل کنید. مثلأ کسی که تصویر ذهنی بدنی سالم از خود دارد و همواره افکار مثبت دارد که هیچوقت بیمار نمی شود، باید این افکار مثبت را به عمل مثبت تبدیل کند، مثلأ نباید سیگار بکشد، مرتب بایستی ورزش سالم انجام دهد، خواب کافی داشته باشد و در راه این فکر مثبت، تلاش نماید.


8- مهربان و بخشنده باشید:

مهربان بودن و بخشنده بودن نسبت به دیگران یک تصویر ذهنی طلائی از شما، در ذهن خودتان ایجاد می نماید و دامنه این تصویر ذهنی به دیگران هم منتقل می شود. در مدت کوتاهی شما متوجه می شوید که محبوب خود و دیگران و موفق و خوشبخت هستید.


9- آماده باشید:

هنگامی که می خواهید برای مبارزه با سختی های زندگی تلاش کنید باید دار بست های روح خود را محکم کنید. مثلأ هنگامی که امتحان دارید سعی کنید، با مطالعه زیاد و آمادگی کامل سر جلسه امتحان بروید. هنگامی که شما لای کتاب را باز نکرده اید و مطالعه نکرده اید اعتماد به نفس شما پایین می آید، اما هنگامی که با اقتدار و مطالعه کافی سر جلسه امتحان حاضر می شوید، طبیعتأ از اعتماد بنفس بالایی برخوردار خواهید بود.


10- یک سری اصول و اهداف در زندگی خود داشته باشید و طبق آن اصول پیش بروید و برای رسیدن به آن اهداف تلاش نمایید:

بعضی ها از صبح که از خواب بیدار می شوند نمی دانند دنبال چه هستند و از هیچ اصول خاصی در زندگی شان پیروی نمی کنند، یک روز سیگار می کشند، یک روز نصفه و نیمه ورزش می کنند، یک روز راست می گویند، یک روز دروغ می گویند، یک روز صبح تصمیم می گیرند به کوه نوردی بروند، می بینی که سر از کافی شاپ در می آورند، نه خودشان می دانند دنبال چه هستند نه دیگران، باری به هر جهت، هر چه پیش آید خوش آید. کسی که نمی داند که به کجا می رود احتمالأ به هیچ جایی نمی رسد. داشتن یک سری اصول مثبت و اهداف خوب در زندگی، اعتماد بنفس را بالا می برد.


11- آهسته صحبت کنید تا دیگران به حرفهای شما به دید مثبت نگاه کنند:

وقتی که شما تند تند و بلند بلند صحبت می کنید، با این کار نشان می دهید که حرفهای شما ارزش وقت گذاشتن برای شنیدن را ندارند و می خواهید سریع دیگران را از شر حرفهای بی ارزش خود نجات دهید. شمرده شمرده صحبت کردن اعتماد بنفس شما را بالا می برد.


12- راست قامت و با سینه سپر کرده بایستید:

هنگامی که شما خموده و قوز کرده می ایستید، یک تصویر ذهنی ناخوشایند از خود، در ذهن خودتان و دیگران ایجاد می نمایید. راست قامت ایستادن نشاندهنده سلامتی روح و جسم است و اعتماد بنفس را بالا می برد.


13- شایستگی و کفایت خود را بالا ببرید:

با مطالعه و تمرین مرتب و روزانه سعی کنید که صلاحیت و شایستگی خود را در کارهایی که انجام می دهید بالا ببرید. مثلأ اگر یک نویسنده هستید، سعی نکنید به یکباره در همه جنبه های نویسندگی در مدت کوتاهی استاد شوید. با مطالعات روزانه یک ساعت و تمرین نویسندگی به آرامی می توانید شایستگی خود را در این کار بالا ببرید و این کار اعتماد بنفس شما را بالا می برد.


14- یک هدف کوچک برای خود درست کنید و سعی کنید به آن برسید:

بعضی از انسانها اهداف بسیار بزرگی برای خود درست می کنند و هنگامی که به آن نمی رسند افسرده شده و برای همیشه دست از تلاش برمی دارند. اگر شما یک هدف کوچک را که می دانید حتمأ به آن دست پیدا می کنید برای خود درست کنید و به آن برسید، اعتماد بنفس شما را بالا می برد و شما را برای رسیدن به اهداف بزرگتر آماده می نماید.


15- یک عادت کوچک را در خود تغییر دهید:

سعی نمایید یک عادت کوچک را در خود تغییر دهید. مثلأ صبحها 20 دقیقه زودتر از خواب برخیزید، یا هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب بنوشید، یا روزانه 1 عدد از سیگارهایی را که می کشید، کم کنید. این تمرین در تغییر دادن عادت های کوچک، اعتماد بنفس بالایی به شما می دهد که بتوانید در آینده عادت های بزرگ و مخرب خود را تغییر دهید.


16- بر روی راه حلها تمرکز نمایید:

اگر شما فردی هستید که دائمأ ناراضی هستید و از مشکلات شکایت می نمایید، سعی کنید اینبار افکار خود را بر روی راه حلها متمرکز کنید. مثلأ وقتی که برق می رود بجای اینکه به اداره برق بد و بی راه بگویید، ابتدا یک شمع روشن کنید که با سر توی شیشه نروید. تمرکز بر روی راه حلها ذهن شما باز نموده و اعتماد بنفس شما را بالا می برد.


17- لبخند بزنید:

با یک چهره درهم کشیده و عصبانی، یک تصویر ذهنی بد از خود، در ذهن خودتان و دیگران ایجاد می نمایید. نیازی نیست که قهقه سر بدهید، یک لبخند ساده، بخصوص اگر با حجب و حیا همراه باشد، می تواند اعتماد بنفس شما را بالا ببرد.


18- داوطلب باشید:

سعی کنید برای انجام کارهای خوب و سود رساندن به دیگران، داوطلب باشید. منفعل نباشید و انتظار بکشید تا دیگران بیایند کارها را راست و ریست کنند. داوطلب شدن برای انجام کارهای خوب، اعتماد بنفس شما را بالا می برد.


19- سپاسگزار باشید:

دیگران بدهکار شما نیستند. چرا بعضی از انسانها فکر می کنند اگر کسی کاری از روی لطف برای آنها انجام می دهد، وظیفه اش بوده. حتی اگر وظیفه اش هم بوده باشد، قدر دانی شما باعث تقویت روحیه طرف و بالا بردن اعتماد بنفس در شما و ایجاد یک تصویر ذهنی خوب از خود شما در ذهن خودتان می شود. برای این همه نعمتهایی که خداوند متعال در اختیار شما قرار داده مرتب خدا را شکر کنید. این کار اعتماد بنفس شما را بالا می برد.


20- ورزش کنید:

از قدیم گفته اند که عقل سالم در بدن سالم است. روزانه 45 دقیقه ورزش سالم می تواند سلامتی و اعتماد بنفس بالا را برای شما به ارمغان بیاورد. لازم نیست حتمأ یک ورزش حرفه ای را دنبال کنید و مفاصل خود را تخریب نمایید، یک پیاده روی ساده و یک شنای ساده هم می تواند اعتماد بنفس شما را بالا ببرد.


21- اقتدار علمی خود را با دانش اندوزی بالا ببرید:

یکی از بهترین استراتژی ها برای بالا بردن اعتماد بنفس، بالا بردن دانش است. خرد یکی از بهترین هدیه های آسمانی است که به بشر اهدا شده است. بخصوص در عصر حاضر که دسترسی به همه علوم در یک کلیک موس خلاصه می شود، از این امکانات استفاده نمایید. بجای چت نمودن و وقت تلف کردن های بیهوده، مطالعه کنید و بنیه علمی خود را بالا ببرید، تا اعتماد بنفس شما بالا برود.


22- کارهای عقب افتاده خود را از سر بگیرید:

مثلأ دو ترم کلاس زبان انگلیسی رفتید و آن را ترک نموده اید، اما دائمأ در ذهن شما هست که اگر انگلیسی بلد بودم چقدر خوب بود. از همین فردا دوباره ثبت نام کنید و یاد گیری خود را تکمیل نمایید. این کار اعتماد بنفس شما را بالا می برد.


23- فعال باشید:

تنبل نباشید. کاسه چه کنم در دست نگیرید. شکست های شما می تواند شروع یک پیروزی باشد. دوباره از یک جایی شروع کنید. هیچ چیز مانند تنبلی، اعتماد بنفس انسان را پایین نمی آورد. زرنگ باشید، مطالعه کنید، ورزش کنید، کارهای اقتصادی انجام دهید، کارهای خیر انجام دهید تا یک تصویر ذهنی خوب از خود در خودتان و دیگران ایجاد نمایید.


24- اتاق و میز کار خود را مرتب کنید:

شاید باور نکنید، اما یک اتاق و میز کار به هم ریخته می تواند اعتماد بنفس شما را تا حد صفر پایین بیاورد. وقتی که همه چیز سر جای خودش باشد و یک نظم و هارمونی به اتاق و میز کار شما حکمفرما باشد، یک تصویر ذهنی آراسته و مثبت از شما در ذهن خودتان و دیگران ایجان نموده و اعتماد بنفس شما را بالا می برد.