سایت رسمی دکتر بهروز مصلحی

فلز روی

نوشته: دکتر بهروز مصلحی

روی یک فلز معدنی حیاتی برای بدن انسان است که نقش بسیار مهمی در سنتز پروتئین ها داشته و در متابولیسم کربوهیدراتها دخالت می کند. بیش از 300 آنزیم حیاتی در بدن انسان برای اینکه کار خود را درست انجام دهند به فلز روی احتیاج دارند. فلز روی در رشد و نمو بدن دخالت دارد و کمبود روی باعث عقب افتادگی رشد و نمو در بچه ها می شود. نیاز روزانه یک فرد بالغ به روی حدود 16 میلی گرم است که خوشبختانه در بسیاری از غذاها موجود است، اما بعنوان مکمل برای کمک به بیمار روزانه 25 تا 50 میلی گرم روی که معادل حدود 110 تا 220 میلی گرم سولفات روی می باشد، لازم است. مهمترین کاربردهای پزشکی فلز روی در بدن انسان عبارتند از: بالا بردن ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، جلوگیری از عفونتهای مکرر گوش، پیشگیری از ذات الریه، درمان مشکلات شبکیه چشم، درمان شب کوری، پیشگیری از آب مروارید، درمان کمکی سوختگی ها، درمان کمکی در آسم، درمان کمکی در دیابت نوع 2 ( در دیابت نوع 1 که وابسته به انسولین است، باید با نظر پزشک مصرف شود)، درمان کمکی در ایدز، درمان اگزما یا حساسیت های پوستی، درمان ریزش مو، درمان کمکی در آکنه یا همان جوشهای چرکی صورت و بدن، درمان کمکی برای تقویت ناخن ها، درمان کمکی در بیماری پوستی پسوریاسیس، درمان کمکی در بچه های پیش فعال یا همان ADHD ، درمان کمکی برای وزوز گوش، درمان کمکی برای آلزهایمر، درمان کمکی در کولیت روده، درمان کمکی در زخم معده و اثنی عشر، درمان کمکی در بی اشتهایی حاملگی، درمان کمکی در بی اشتهایی کودکان، درمان بزرگ شدن پروستات یا همان BPH ، درمان عقیمی مردان، درمان کمکی برای پوکی استخوان، درمان کمکی در آرتروز، درمان کمکی در کوفتگی عضلانی در افراد مبتلا به ورم کبد یا همان Autoimmune Hepatitis ، درمان کمکی در کم خونی داسی شکل، درمان مسلم بیماری ارثی آکرودرماتیت اینتروپاتیکا، درمان کمکی در بیماری تالاسمی، درمان کمکی در بیماری ویلسون .


عوارض جانبی فلز روی:

زیادی فلز روی در بدن باعث ایجاد مسمومیت با روی می شود. خوردن زیاد داروهای مکمل حاوی روی و یا طبخ غذا در ظروف از جنس روی می تواند باعث مسمومیت با روی شود. همچنین خوردن کپسول و یا قرصهای روی می تواند باعث ایجاد عوارض گوارشی مانند ورم و درد معده و اثنی عشر شود. زیادی مصرف روی می تواند مس بدن را کاهش داده و بدن را با کمبود مس روبرو سازد. از عوارض مصرف زیاد روی می توان تهوع، استفراغ، بی قراری و کم شدن آب بدن را نام برد.


اشکال دارویی فلز روی:

فلز روی خوراکی بشکل های زیادی در جهان وجود دارد مانند: استات روی، آسپارتات روی، اکسید روی، کربنات روی، سیترات روی، گلوکونات روی، متیونات روی، اما از همه رایج تر در بازار مصرف، سولفات روی است. علت رایج بودن سولفات روی بخاطر ارزان بودن آن است.


روش مصرف فلز روی:

همواره برای مصرف مکمل روی با پزشک خود مشورت نمایید، چون روی ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. بهترین زمان مصرف داروهای مکمل روی، دو ساعت بعد از غذا است، اما چنانچه باعث ایجاد عوارض گوارشی می شود ناچارأ باید همراه غذا ی ولرم نه خیلی داغ، مصرف شود.